اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده

قدمی بزرگ در راه ایرانی سبز و پاک

درباره بنیان صنعت ماشین پایتخت

شرکت بنیان صنعت ماشین پایتخت در سال ۱۳۸۴ با شماره ۲۶۴۹۰۹ به ثبت رسیده و در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده فعالیت خود را آغاز نمود. بنیان صنعت ماشین پایتخت جزء اولین شرکتهای کشور می‌باشد که ضمن دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح در شهرک اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده واقع در شهرک صنعتی شمس آباد مستقر گردید. تجهیزات به کار گرفته شده، عموماً بر اساس نیازهای موجود و تا حد امکان توسط مهندسین داخلی طراحی و ساخته شده است. مثلاً دستگاه پرس خودروهای فرسوده که با قدرت ۴۰ تن بدنه خودرو را مچاله می نماید کاملاً توسط متخصصین داخلی و در حوزه فعالیتی شرکت زیر نظر مدیرعامل طراحی، ساخته و بکارگیری شده است.

شرکت بنیان صنعت ماشین پایتخت سالها اسقاط خودروهای فرسوده توسط شرکتهای لیزینگ عمدتاً وابسته به خودروسازان ـ ایران خودرو و سایپا ـ صورت می پذیرفت و بنیان صنعت پس از عقد قرارداد هایی با لیزینگ بانک ملی ، و لیزینگ ایران خودرو ، خودروهایی را که توسط نمایندگی های آنها در سراسر کشور پذیرش گردیده تحویل می گرفت و معرفی می شد . در اوایل طرح مراجعات به طور مستقیم به پارکینگ صورت می پذیرفت و متقاضیان محترم پس از تشکیل پرونده مراحل اسقاط خودروی فرسوده خود را پشت سر گذاشته و گواهی اسقاط موقت صادر شده را در محل پارکینگ تحویل می گرفتند و لیست تجمیعی گواهی اسقاط های صادر شده پس از تأیید نهایی توسط پلیس راهور ناجا به لیزینگ های فوق الذکر تحویل می گردید و مالکان خودروهای فرسوده اسقاط شده ماشین جایگزین شان را از نمایندگی دریافت می نمودند به این ترتیب هیچ گونه مراجعه ای به دفتر مرکزی صورت نمی گرفت در فاز ۶ پس از استقراربخش اصلی شرکتها در شهرک صنعتی شمس آباد به دلیل بعد مسافت طبق دستور العمل ستاد محترم تبصره ۱۳ مقرر گردید تشکیل پرونده متقاضیان در شهر تهران صورت گیرد تا در صورت بروز مشکل اداری در پرونده های تشکیل شده هم وطنان عزیز دچار مشکلات بیش از پیش نگردند و در نتیجه به منظور ساماندهی این مهم واحدی در مجاورت دفتر مرکزی به منظور پذیرش در اختیار شرکت بنیان صنعت قرار گرفت تا مراجعین محترم در رفاه کامل بتوانند نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند.

سایت شمس آباد: پس از اخذ جواز تأسیس شرکت بنیان صنعت ماشین پایتخت از سازمان صنایع و معادن استان تهران د ر مورخه ۱۰/۷/۸۵ اقدامات اولیه جهت دریافت زمین مربوطه به مساحت ۴ هکتار در شهرک صنعتی شمس آباد آغاز گردید متأسفانه وجود قوانین دست و پاگیر اداری باعث شد تا تحویل زمین به فروردین سال ۸۶ کشیده شود و این موضوع باعث تأخیر استقرار شرکت در شهرک صنعتی شمس آباد گردید. پس از تحویل زمین نسبت به استقرار یک تیم قوی اجرائی به منظور سازماندهی ساخت و سازها صورت پذیرفت که پس از گذشت هفت ماه در پایان مهر ماه سال ۸۶ ساخت یک ساختمان سه طبقه ، ساختمان دو طبقه و سه ساختمان یک طبقه به اتمام رسید و فضا آماده حضور پرسنل گردید. قابل ذکر است تجهیزات زیر بنائی ذیل الذکر در محیط چهار هکتاری سایت نصب و راه اندازی گردیده است:

  •   نصب تجهیزات آتش نشانی
  •   کابل کشی برق مورد نیاز
  •   نصب یک دستگاه ژنراتور برق اضطراری
  •   احداث چاله سرویس و دفن دو منبع به منظور جمع آوری بنزین و روغن خودروهای تحویلی
  •   ساخت نمازخانه
  •   ساخت آشپزخانه و غذاخوری
  •   احداث خوابگاه کارگری
  •   ‌احداث باسکول۶۰ تنی

از آبان ماه سال ۱۳۸۶ تاکنون سایت شرکت بنیان صنعت ماشین پایتخت در این محل آغاز به کار نموده است.

پارکینگ اسلامشهر: این پارکینگ به مساحت ۰۰۰/۳۰ متر مربع ( سه هکتار ) در جاده قدیم تهران ـ‌ ساوه بعد از اسلامشهر ، روبروی نسیم شهر واقع شده است. در این فضا که از سال ۸۴ در اختیار شرکت بنیان صنعت ماشین پایتخت قرار داشت با یک ساختمان یک طبقه و نیم به عنوان فضای پذیرش ، رایانه ، نواقص ، بایگانی و مدیریت شروع به کار نمود. آشپزخانه ای به مساحت ۳۰ متر مربع همراه با سالن غذا خوری و استراحتگاه به مساحت ۷۰ متر در انتهای پارکینگ توسط مدیریت شرکت ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت. شرکت بنیان صنعت ماشین پایتخت تا آبان ماه سال ۸۶ در پارکینگ اسلامشهر مستقر بود و نسبت به پذیرش و اسقاط خودروهای فرسوده مبادرت می ورزید. در این پارکینگ صرفاً خودروها پذیرش گردیده و پس از بازدید توسط افسران کارشناس پلیس راهور ناجا اسقاط می شد و از آنجایی که سازمان حفاظت محیط زیست مانع صدور مجوز بازیافت در این محل گردیده بود ، ماشین های اسقاط شده پس از بارگیری به دو محل بازیافت متعلق به شرکت (آدران و بحرین) انتقال می یافت.

آدران: پارکینگ آدران به منظور دمونتاژ و تفکیک قطعات خودروهای فرسوده در جاده آدران به شهریار واقع شده بود. از زمان آغاز به کار فعالیت شرکت بنیان صنعت ماشین پایتخت قسمتی از خودروها جهت انجام فرآیند دمونتاژ به سایت آدران منتقل می شد و خودروها به قطعات فلزی مختلف موجود تفکیک می شدند. این پارکینگ با مساحت ۰۰۰/۱۰ متر مربع به مدت ۱۲ ماه در اختیار شرکت قرار داشت. در زمان انتقال پارکینگ صنعت در اسلامشهر به شهرک صنعتی شمس آباد این فضا برای شرکت کاربردی نبود. در این پارکینگ یک دستگاه پرس متوسط وجود داشت که بدنه خودروهای وارد شده در آن پس از تفکیک به وسیله هوا برش به چهار قسمت تقسیم شده و پرس می شد و سپس به مراکز ذوب فولاد کشور منتقل گردیدند.

خطی‌مشی

  • پاسخگوئی همراه با احترام و ادب و تكریم ارباب رجوع در همه حال، برای كلیه همكاران امری است واجب.
  • برای وقت خود و اعضاء و مراجعین ارزش قائل هستیم و از تأخیر بی مورد در انجام امور پرهیز خواهیم كرد.
  • ظاهر آراسته موجب عزت نفس و احترام و نشاط در كاركنان، اعضاء‌بنیان صنعت ماشین پایتخت و مراجعین خواهد بود كه برای مدیریت از اهمیت خاص برخوردار است.
  • مشاركت فعال در انجام كار گروهی برای مجموعه بنیان صنعت ماشین پایتخت ارزشمند است.
  • نوآوری،‌اثربخشی و بهبود مستمر در ارائه خدمات یك ارزش مهم سازمانی برای ما محسوب می شود.
  • بهبود روشهای اجرایی سازمانی با توجه به پیشنهادات اصلاحی مراجعه کنندگان.

اهداف و چشم‌انداز

با استناد به مصوبه مجلس شوراي اسلامي و هيئت محترم دولت با استكاء به سند چشم انداز نظام جمهوري اسلامي ايران، و مصوبات سازمان محيط زيست به منظور:

  • كنترل مصرف سوخت
  • حفظ جان هموطنان در سطح شهرها و جاده ها
  • حفظ محيط زيست كشور
  • تهيه قسمتي از مواد اوليه فولاد كشور
  • روان سازي حركت در كشور

بنيان صنعت ماشين پايتخت به منظور همسو شدن با اهداف بلند نظام جمهوري اسلامي ايران پا در روند اجرائي اسقاط خودروهاي فرسوده نهاد تا بتواند به سهم خود حضوري فعال در جهت آباداني كشور ايجاد نمايد.

اعتماد

یکی از مهمترین نیازهاي کارکنان در سازمان، برقراري اعتماد میان آنهـا و مـدیر مـی باشـد. وجود سطوح بالاي اعتماد در سازمان باعث ایجاد هزینه هاي پایین ارزیابی و دیگر مکانیزمهاي کنترل خواهد بود و کارکنان خود را کنترل و داراي انگیزههاي درونی خواهند بود. با توجـه بـه اینکه ایجاد اعتماد، موجب اثر بخشی سازمان و کاهش هزینـه هـاي ارزیـابی و کنتـرل مـی شـود، بنابراین ضرورت شناسایی عواملی که باعث ایجاد اعتماد میشود، قابـل احسـاس اسـت.

اعتماد بر سه پایه است:

اعتمـاد درون سـازمانی یعنـی بـه عنوان یک پدیده درون سـازمان، مثـل اعتمـاد بـین کارکنـان و سرپرسـتان یـا مـدیران، یـا میـان همکاران

اعتماد میان سازمانهـا؛ یعنـی یک پدیده میان سازمانی

اعتماد میان سازمان ها و مشتریان آنها که بعنوان یک مفهوم بازاریابی نیز میباشد

تیم ما در بنیان صنعت ماشین پایتخت تلاش میکند تا به تمام ابعاد مختلف بالا توجه داشته و توازن لازم را بوجود آورد