سوالات متداول درخصوص واردات خودرو

۱: آیا برای شماره گذاری خودروهای وارداتی می باید خودروی فرسوده اسقاط کرد،میزان آن چقدر است؟

بله، طبق تصویب نامه شماره۱۲۶۶۵۳/ت۴۹۲۰۸هـ مورخ۱۴/۷/۹۲ (اصلاحیه تصویب نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۷/۶/۸۷) برای اولین شماره­گذاری سواری، ون و وانت وارداتی بنزینی و نفتگاز سوز، به تناسب مصرف سوخت، واردکنندگان طبق جدول زیر موظف به اسقاط می باشند:

مصرف چرخه ترکیبی
تعداد اسقاط خودرو
کمتر از ۶ لیتر
۱ دستگاه
بیش از ۶ تا ۱۰ لیتر
۴ دستگاه
بیش از ۱۰ لیتر
۶ دستگاه
۲: بر اساس کدام مستند قانونی، واردکنندگان موظف به اسقاط خودروی فرسوده شده اند؟

بر اساس مسئولیت زیست محیطی عرضه کنندگان خودرو (اعم از سازنده یا واردکننده)، و به استناد بند۷ ماده۲ اختیارات دولت در انجام تکایف ماده۱ قانون توسعه حمل­ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، تصویب نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۷/۶/۸۷ و اصلاحیه شماره ۱۲۶۶۵۳/ت۴۹۲۰۸هـ مورخ ۱۴/۷/۹۲ مبنی بر اسقاط خودرو توسط واردکنندگان اجرا می شود.

۳: سابقه اخذ عوارض خودروهای فرسوده از کی و بر چه اساسی بوده است؟

از ابتدای سال ۱۳۸۶ خورشیدی (معادل ۲۰۰۶ میلادی) بر اساس بند «الف» تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور، نیروی انتظامی مکلف شده است، به هنگام شماره‌گذاری خودروهایی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند نسبت به اعمال عوارض مصوب هیأت‌وزیران (بند ب ماده ۴ تصویب نامه شماره ۶۸۰۸۴/ت۳۷۴۵۶ن مورخ۳۱/۴/۸۶) بر خودروهای وارداتی به نسبت مصرف سوخت (و البته آلایندگی آن‌ها که هم اکنون اجرا نمی شود) اخذ می شود.

۴: در خصوص عوارض اسقاط خودروهای وارداتی، واردکنندگان موظف به پرداخت می باشند، یا مالکین خودروهای وارداتی؟

بر اساسبند «ج» ماده۳ تصویب نامه شماره ۶۱۵۷۲/ ت۴۲۵۹۶ک مورخ ۲۰/۳/۸۸، موضوع آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده،(ابلاغیه شماره ۱۵۵۱۶۶/۴۲۵۹۶ مورخ ۵/۸/۸۸)، واردکنندگان طبق مقررات مسئول اسقاط خودروی فرسوده محسوب می شود.

۵: جهت پرداخت عوارض اسقاط خودروی فرسوده برای خودروهای وارداتی (پرداخت تبصره) چگونه باید اقدام کرد؟

به پایگاه اینترنتی ستاد مدیریت حمل­ونقل و سوخت (http://www.hamsu.ir)، بخش آبی رنگ”طرح های نوسازی”؛ و پایگاه اینترنتی معاونت نوسازی ناوگان (http://www.nosazin.org) به بخش بنفش رنگ”ورود به صفحات شخصی نرم افزار جدید” مراجعه و با مطالعه راهنما اقدام به ایجاد صفحه شخصی در سامانه نوسازی نمایید.

۶: شرایط ایجاد صفحه شخصی برای واردکنندگان در سامانه نوسازی ناوگان، چه مواردی می باشد؟

با توجه به مسئولیت واردکننده برای اسقاط خودروی فرسوده طبق مقررات، کسانی که از منظر مراجع ذیصلاح، با کارت بازرگانی معتبر، امکان واردات کالا (از جمله خودرو) از مبادی قانونی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، دارند؛ می توانند اقدام به افتتاح صفحه شخصی نمایند.

۷: کارت بازرگانی را از کجا می توان تهیه کرد؟

کارت بازرگانی سندی است که به موجب آن می توان اقدام به صادرات و واردات کالا نمود و توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به نام متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر میشود.

۸: آیا می توان با دریافت کارت بازرگانی، نسبت به پرداخت عوارض اسقاط شماره گذاری خودروهای وارداتی خریداری شده، اقدام نمود؟

خیر، باید دقت داشت که کسی که خودرو را وارد نموده است، مسئول اسقاط بوده و می باید در صفحه مختص به خود، ثبت نماید، و ثبت خودروی وارداتی در صفحه شخصی متفاوت با نام واردکننده ذکر شده در پروانه یا گواهی گمرکی، با اخذ کارت بازرگانی توسط خریدار (کسی که خودرو را وارد نکرده است) و ایجاد صفحه، مورد تأیید نخواهد بود.

۹: پرداخت عوارض اسقاط شماره­گذاری خودروی وارد شده با شرایط خاص، توسط کسی که کارت بازرگانی نداشته و از سازمان جمع­آوری و فروش اموال تملیکی، سفارتخانه کشورهای خارجی، خریداری شده و یا با تصویب نامه های خاص هیئت وزیران وارد کشور شده است، چگونه می باشد؟

این گونه افراد ضمن مراجعه به ستاد و تشریح موضوع با ارائه درخواست کتبی به همراه مستندات لازم، معرفی نامه جهت مراجعه به بانک، و تکمیل اختیارنامه و افتتاح حساب دریافت نموده و اقدام به ایجاد صفحه شخصی در سامانه نوسازی می نماید.

۱۰: آیا برای ثبت نام در سایت داشتن شماره حساب از قبل در بانک صادرات یا پست بانک کفایت می کند؟

خیر، وارد کننده حتی اگر دارای حساب در بانک های فوق الذکر هم باشد، لازم است برای افتتاح حساب به بانک عامل مراجعه نموده و با تکمیل فرم اختیارنامه تبدیل به حساب خاص واردکنندگان نماید.

۱۱: برخی از شعبات بانکها از شیوه جدید اقدام برای واردکنندگان بی اطلاع بوده، چگونه می توان آنها را نسبت به این موضوع مطلع نمود؟

بدین منظور مشخصات بخشنامه­های بانکهای عامل به شرح ذیل، به شعبه ارائه شود: (۱) بخشنامه شماره ۱۱/۱۰۲/۹۳مورخ ۱/۴/۹۳ (بانک صادرات) و (۲) بخشنامه شماره ۱-۱۹۱۹/۱/ ب مورخ ۱۰/۴/۹۳ (پست بانک).

۱۲:درقسمت درج مشخصات فردی (شرکتی) پس از کلیک دکمه تایید هیچ اتفاقی مشاهده     نمی شود؟

فرمت وحجم تصویر ارسالی حتما می بایست مطابق با راهنمای قرمز رنگ مندرج در فرم باشد- در صورتی که فرمت وحجم فایل مشکلی ندارد ثبت نام خود را با مرورگر فایرفاکس انجام دهید – چنانچه باز هم مشکل حل نشد از طریق بخش «پشتیبانی سیستم» (بالای همین صفحه) برای ما پیغام بگذارید، درمتن پیغام حتما کد (شناسه) ملی ثبت نامی را ذکر نمایید.

۱۳: سیستم اعلام می کند شماره حساب با شماره ملی همخوانی ندارد لازم به ذکر است فرم اختیار نامه دربانک تکمیل شده است؟

پاسخ۱۳: به احتمال زیاد شعبه اطلاعات اختیار نامه را در سامانه بانکی بانک صادرات ثبت نکرده است، پس به شعبه مراجعه نموده و این مورد را به ایشان یادآوری نمایید تا درصورتی که شعبه در این زمینه مشکل داشت میبایست با سرپرستی مربوطه تماس حاصل نماید لازم به توضیح است که اگر بانک مربوطه پست بانک باشد نیازی به پرکردن فرم اختیار نامه نیست.

۱۴: پس از درج مشخصات فردی (شرکتی) پیامک و ایمیل تایید یا عدم تایید صفحه شخصی بعد از۲۴ساعت هنوز بدستم نرسیده است؟

از طریق بخش «پشتیبانی سیستم» (بالای همین صفحه) برای ما پیغام بگذارید.درمتن پیغام حتما کد(شناسه) ملی ثبت نام شده را ذکر نمایید . نام کاربری و رمز عبور مجددا به پست الکترونیکی که در هنگام ثبت نام درج نموده اید ارسال خواهد شد.

۱۵: من به بانک مراجعه و افتتاح حساب کرده ام، ولی در سامانه ستاد پیغام “عدم همخوانی کدملی و شماره حساب دارم” دلیل ان چیست؟

صرف افتتاح حساب توسط بانک کفایت نکرده و می باید شعبه مربوطه گزینه خرید گواهی اسقاط خودرو فرسوده را در سامانه بانک فعال نماید.

۱۶: شرایط تأیید شاسی خودروهای وارداتی ثبت شده در سیستم،چه مواردی می باشد؟

تأیید شاسی خودروهای وارداتی شرایط خاصی نداشته و صرفاً می باید برگه پیوست شده مخدوش نبوده،و نیز شاسی خودروی وارداتی (براساس نام وارد کننده در برگه پیوست شده) در صفحه همان واردکننده ثبت شده و همچنین کاراکترهای شاسی ثبت شده در سایت با برگه پیوستی منطبق باشد.

۱۷: آیا از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، خودرو فرسوده یا گواهی اسقاط آماده جهت استفاده واردکنندگان وجود دارد؟

خیر، هیچ گونه خودروی فرسوده یا گواهی اسقاط از سوی ستاد یا مرجعی برای فروش آن به نیابت از آن وجود نداشته و در صورتی که از سوی مالکین خودروی فرسوده در سامانه ستاد ثبت نام شود، گواهی تولید شده قابل استفاده برای کلیه واردکنندگان بوده، و از طریق حساب خاص افتتاح شده در بانک عامل واردکننده می تواند در سیستم نسبت به خرید اقدام نماید.

۱۸: آیا امکان استفاده از گواهی های اسقاط تولیدی در صفحه شخصی دیگران برای سایرین می باشد؟

خیر، به منظور جلوگیری از واسطه­گری کاذب در خرید و فروش گواهی و با توجه به ضوابط ابلاغی امکان انتقال گواهی­ها به صفحه دیگر و یا ثبت شاسی­های وارداتی دیگران در صفحه دیگری برای استفاده از گواهی های آن وجود ندارد.

۱۹: آیا کنسرسیوم مراکز اسقاط و واردکنندگان، انحصاری و وابسته به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، می باشد؟

خیر، این کنسوسیوم وابسته به ستاد نبوده و انحصاری بعنوان بخش خصوصی برای آن در نظر گرفته نشده است و این کنسرسیوم در کنار تمامی مراکز اسقاط در این طرح همکاری دارند،سایر تشکلها و ۱۲۶ مرکز اسقاط و همچنین کلیه واردکنندگان خودرو می توانند در خصوص جمع آوری و ثبت نام خودرو فرسوده اقدام نمایند، و این امکان وجود دارد تا واردکنندگان به ۱۲۶ مرکز سراسر کشور مراجعه نمایند و در صورتی که با قیمت و شرایط بهتری مواجه شدند، همکاری نمایند.

۲۰: برخی از افراد واسطه­گر و حتی مراکز اسقاط، در فروش خودرو جانب انصاف را نگه نداشته و گاهاً برخلاف تعهدات عمل می نمایند، چطور می تواند عمل کرد؟

در تعامل با مراکز اسقاط و افراد واسطه، به علت غیر دولتی بدون همه طرفین توافقات صورت گرفته بر اساس قانون تجارت حاکم بوده و می باید با رعایت قوانین موضوعه اقدام و در صورت بروز مشکل به مراجع ذیصلاح قضایی مراجع نمود.

۲۱: خودروهای فرسوده مربوط به شرکت واردکننده از سوی مرکز در سامانه ثبت شده، ولی هنوز قابل استفاده نیستند؟

باید دقت داشت که صرف ثبت نام توسط مرکز، گواهی اسقاط تولید نشده و طبق مقررات می باید پس از بازدید افسر پلیس (دو مرحله: احراز اصالت و تأیید اسقاط) در مرکز از خودروی فرسوده، روند توسط مرکز در سامانه تکمیل شده و با دریافت اطلاعات خودروهای اسقاط شده از سرور ناجا و بارگذاری در سیستم، گواهی تولید، و قابل استفاده خواهد بود.

۲۲: بر اساس مشاهده در قسمت «طرح آسمان من» خودروهای اسقاط شده بسیاری، تایید ناجا دارند اما در قسمت واردات به عنوان گواهی اسقاط قابل استفاده نمی باشند؟

مشاهده خودروها در قسمت تأیید ناجا، به معنای انتظار برای تولید گواهی بوده که به طور سیستماتیک در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده و مشاهده آن در قسمت لیست گواهی اسقاط ملاک می باشد..

۲۳: چرا برخی از خودروهای فرسوده ثبت نام شده در سامانه ادامه روند پیدا نکرده و یا تأیید ناجا آنها در سیستم انجام نمی شود؟

اشتباه در ثبت اطلاعات توسط مرکز اسقاط (علی الخصوص شهر مربوطه) می تواند در هر کدام از مراحل باعث کندی تکمیل روند در سامانه گردد؛ بنابراین مقتضی است واردکنندگان هنگام ثبت نام توسط کاربران مرکز نسبت به ورود صحیح اطلاعات در سامانه نظارت کافی را داشته باشند.

۲۴: هنگام ثبت نام برخی از خودروهای فرسوده، پیغام “حایز شرایط نمی باشد” در سامانه ظاهر می شود، دلیل آن چیست؟

در این گونه موارد یا اطلاعات وارد شده صحیح نبوده و یا هنوز اطلاعات تغییر یافته خودرو مربوطه هنوز از سوی پلیس به ستاد ارائه نشده است، که با دقت بیشتر در ثبت نام دوباره در چند روز بعد مشکل برطرف خواهد شد.

۲۵: برخی از خودروهای وارداتی در سامانه قابل ثبت نبوده، در این خصوص چه مشکلی وجود دارد؟

در صورتی که در ارقام ۴ تا ۹ شاسی های خودروهای وارداتی(حتی خودروهای مشابه) اختلاف وجود داشته باشد، در میزان مصرف سوخت مؤثر بوده، که میزان مصرف سوخت آن از سازمان ملی استاندارد توسط ستاد، استعلام می گردد، بنابراین ثبت این برخی از خودروهای وارداتی در سامانه نیز به دلیل همین اختلاف کاراکتر بوده،که با ارائه گواهی فنی خودرو توسط واردکننده، اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

۲۶: پس از انجام کلیه مراحل ثبت خودروی وارداتی، الحاق برگه گمرکی و تأیید آن توسط ستاد، اطلاعات بسته بندی شده (سی دی شماره گذاری)در چه زمانی برای پلیس ارسال می شود؟

با توجه به شرایط جدید حاکم بر شماره گذاری خودروهای وارداتی و منوط شدن آنها به گواهی اسقاط تولیدی، بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس که دو روز کاری “یکشنبه و چهارشنبه” اقدام به ارسال تأیید ناجا به ستاد می شود، با یک روز تأخیر در بارگذاری و فرصت به واردکنندگان جهت الحاق گواهی به شاسی در سامانه، هم اکنون روزهای سه شنبه (برای تأیید ناجاهای دریافتی روز یکشنبه) و یکشنبه (برای تأیید ناجاهای دریافتی روز سه شنبه) اقدام به تولید بسته شماره گذاری و ارسال سی دی به پلیس می شود.

۲۷: آیا برای ارتباط واردکنندگان، کانال ارتباط غیرحضوری وجود دارد؟

بله، پس از افتتاح صفحه و تأیید آن می باید از طریق قسمت پیغام در کاربری اقدام به ارتباط و پرسش نمایید.

۲۸: آیا هنگام پرسش جهت کاهش زمان، اطلاعات خاصی مورد نیاز است که ارائه شود؟

بله، دقت شود ضمن امتحان چند باره موضوع درسامانه، توضیح کاملا ارائه و کدملی فرد یا شناسه ملی شرکت و به همراه شماره حساب و شماره صفحه وارداتی، ارائه گردد.